Komerčné názvy vlakov sú späť, prvý železnice premenujú v júni

25.05.2013 Bratislava

Bratislava 25. mája (TASR) – Na slovenské koľajnice sa vracajú komerčné názvy vlakov pomenované po firmách či ich výrobkoch.

Osobný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) začína znova predávať názvy vlakov ako formu reklamy. S prvým premenovaným vlakom sa cestujúci stretnú už od najbližšej pravidelnej zmeny cestovného poriadku, teda od 9. júna. Bude niesť názov Union ZP.

"Bol záujem z externého prostredia, tak sme predali dva názvy vlakov na trase z Bratislavy do Košíc," opísal pre TASR riaditeľ úseku obchodu ZSSK Jozef Schmidt. Na trase z Bratislavy do Košíc sa tak premenuje InterCity (IC) vlak Gerlach, ktorý vyráža z hlavného mesta o 9.33 h. A v smere z Košíc do Bratislavy dostane nový názov IC vlak Kriváň. V opačných smeroch si obidva spoje ponechajú svoje tradičné pomenovanie.

Union ZP vidí v takejto reklame marketingový potenciál a zvýšenie znalosti značky. "Union poisťovňa takto komunikuje po prvý raz," podotkla hovorkyňa spoločnosti Judita Smatanová. Obidva vlaky by mali niesť meno poisťovne nasledujúci polrok, teda do najbližšej zmeny cestovného poriadku, ktorá bude v decembri.

Železničiari si od tohto kroku sľubujú ekonomický prínos a efektívnejšie zhodnotenie majetku firmy. S myšlienkou opätovného predaja názvov vlakov ako istej formy reklamy prišiel osobný dopravca ešte začiatkom decembra minulého roka. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) však na konci roka 2012 pre TASR povedal, že sa o tom bude ešte diskutovať. "V prípade, že to nemá priniesť signifikantnú sumu, tak je zbytočné miasť ľudí novými názvami," konštatoval vtedy šéf rezortu dopravy.

Nakoniec sa ministerstvo dopravy zhodlo s dopravcom na kompromisnom riešení. To spočívalo v tom, že sa niektorým vlakom ich pôvodné názvy ponechajú a iné sa môžu predať. Počiatek chcel ponechať vlakom najmä ich historické a miestopisné pomenovania ako napríklad Tatran, Spišan či Kriváň. "Podľa názoru Jána Počiatka si niektoré rýchliky svoje tradičné meno zaslúžia," interpretoval ministrove dôvody na takýto postup jeho hovorca Martin Kóňa.

Podľa Železničnej spoločnosti sa tento zákaz predaja názvov vzťahoval len na vlaky, ktoré sú financované zo štátneho rozpočtu. Teda rýchliky či osobné vlaky, ale netýkal sa IC vlakov. Tie už fungujú na čisto komerčnom princípe. "V opačných smeroch zostanú aj po tomto premenovaní pôvodné názvy IC vlakov," dodal Schmidt.

Pomenovania vlakov, ktoré slúžia ako reklama pre firmy či ich produkty, fungovali na Slovensku už aj v minulosti. Ľudia cestovali napríklad vlakmi s názvami Aspirín či Obchodné centrum Mirage. V roku 2011 ich však vtedajšie vedenie ZSSK zrušilo a vrátilo sa k pôvodným slovenským pomenovaniam vlakov ako napríklad Rysy či Dargov. Dôvodom bolo najmä to, že názvy mali zlý dosah na orientáciu cestujúcich. "Jedným smerom sa ten istý rýchlik volal inak ako opačným, názvy sa miešali a zamieňali. Nehovoriac často o trápnosti hlásení jednotlivých názvov," argumentoval vtedy dopravca ZSSK. A nenaplnili sa ani finančné predstavy, ktoré mala takáto reklama spoločnosti priniesť.
 

Vyberte región